Eigen bedrijf beginnen? Begin met een website
Als je als moeder een eigen bedrijf wilt beginnen is het belangrijk om een goede website te hebben. Een van de zaken waar je dus rekening mee moet houden is de huisstijl van je website en de logo.
Een logo is vaak het eerste wat klanten van je winkel of bedrijf zien. Het bedrijf wordt vaak ook herkent aan het logo en is dan ook van cruciaal belang.
Waaraan een logo moet voldoen?
Voor veel mensen is het duidelijk dat een logo belangrijk is. Toch is het erg lastig om zelf een goed logo te ontwikkelen. Hoe kan er tenslotte voor worden gezorgd dat het logo blijft hangen bij klanten en bezoekers en hoe creëer je een positieve associatie? Om te zorgen dat dit wel gebeurd is het voor veel bedrijven goed om het logo ontwikkelen over te laten aan een professional. Bijvoorbeeld een dtp-er, een vormgever of een ontwerpen. Zij kunnen snel en naar jouw wensen een logo voor je ontwikkelen. Dit gebeurt uiteraard met een onderling goede communicatie.
De vormgever zal er voor zorgen dat je logo aan de volgende criteria zal voldoen:
- Tijdloos: een logo wordt niet jaarlijks veranderd, het is de bedoeling dat het logo altijd blijft bestaan. Wel zo goed voor de herkenbaarheid van je bedrijf;
- Simpel: een logo wordt vaak het beste herkent wanneer het een vrij simpel logo is zonder te veel onnodige informatie en afbeeldingen;
- Origineel: de originaliteit van het logo is uiteraard van belang. Een vormgever is vaak creatief aangelegd waardoor dit geen enkel probleem hoeft te zijn;
- Passend: een logo moet passen bij jouw bedrijf. Zo heeft een zakelijke onderneming een ander soort logo dan bijvoorbeeld een speelgoedwinkel;
- Veelzijdig: het logo moet geschikt zijn in verschillende combinaties.
Vormgever vinden
Een vormgever of een designer vinden hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Tijdens het eerste contact kun je je wensen doorgeven. Ze gaan er vervolgens mee aan de slag en laten je snel een conceptversie zien en voor je het weet heb je de definitieve versie!
Een goede huisstijl bij je bedrijf
Een huisstijl ontwikkelen is nog niet zo eenvoudig. Het is wel erg belangrijk om te werken met één huisstijl voor bijvoorbeeld al jouw communicatie uitingen. Door namelijk dezelfde stijl te gebruiken, herkennen mensen bewust of onbewust jouw bedrijf sneller waardoor ze ook eerder bij je terecht komen wanneer ze wat nodig hebben. De huisstijl van een bedrijf bestaat uit veel verschillende elementen. Het onderscheidt een bedrijf van de concurrenten en het straalt de kernwaarden uit waar het bedrijf voor staat.
Waaruit bestaat de huisstijl?
Voor het huisstijl ontwikkelen is het eerst goed om te weten waaruit een huisstijl bestaat. Allereerst is natuurlijk het logo belangrijk. Daarnaast zijn andere elementen van belang, denk aan het kleurgebruik op de website en in communicatie uitingen, de typografie, de algemene lay-out, de eventuele geluiden en de fotografie.
De huisstijl ontwikkelen
Om deze aspecten goed te ontwikkelen is vaak de hulp van een professional gewenst. Denk aan bijvoorbeeld een vormgever. Zij kunnen voor je een stijl ontwikkelen die helemaal past bij jouw bedrijf. Het uiteindelijke proces van een huisstijl ontwikkelen bestaat grof gezegd uit 4 fasen:
- De eerste vraag die van belang is: wie is het bedrijf en waar staat het bedrijf voor? Ook het imago van het bedrijf is belangrijk. Aan de hand hiervan kan worden bepaald wat de huisstijl gaat uitdragen;
- De visuele uitingen: de daadwerkelijke vormgeving van de verschillende aspecten. Hier worden alle eerdere genoemde elementen daadwerkelijk ontwikkelt;
- Het gebruik: na het ontwerpen kan de huisstijl daadwerkelijk worden gebruikt binnen het bedrijf. Denk aan op bijvoorbeeld de website en op sociale media;
- Evaluatie: een veel vergeten fase is evaluatie. Toch is deze fase erg belangrijk. Hier kan tenslotte worden gekeken of de huisstijl aangeslagen is en of de huisstijl nog steeds past bij het bedrijf. Een regelmatige evaluatie is dus gewenst.